A B C D E F G H K L M N O P R S T V W Z

Vogels

Op Waarneming.nl vind je de meest actuele lijst van alle vogels die ooit op ons complex zijn gesignaleerd. In september 2019 telde de lijst al maar liefst 61 soorten.

Vogels komen op al het eetbaars in de tuin af. Op vretende insecten en luisjes (hoi!) maar ook op aalbessen (ai!). Bescherm deze waar het kan (span uw netten strak!) of gun ze uzelf en de vogels. Een alternatief is: plant nog meer bes-dragende struiken, voor uzelf en de vogels, of plant minder vraatgevoelige witte aalbessen, braam en rozen.

Vormsnoei fruitbomen

In het algemeen geldt dat fruitbomen de vorm van de vrucht hebben, appels breed/rond, peren smaller en hoger met een doorlopende verticale harttak, pruimen in zuil/vaas vorm, kersen rond.

Vos

We hebben een vaste bezoeker, onze eigen vos, op de tuin. Deze heeft zwarte poten. Er zijn ook vossen met bruine poten, maar niet bij ons.
Januari is de beste maand om een vos te zien of te horen, ze maken een hoog keffend geluid.
Het is nu de paartijd van de vos en dan worden de jonkies van vorig jaar het hol uitgejaagd, dus meer kans om een nog onervaren vos te zien. Zowel de vos als ook de reeën hebben het moeilijk met de loslopende honden op ons terrein en in de natuur achter onze tuinen en niet te vergeten de nu veel drukker bezichte natuur dan normaal in de winter.
Foto’s: Helen Lind (lid).