A B C D E F G H K L M N O P R S T V W Z

Bonte specht

Jonge grote bonte specht, foto (2010) van Helen Lind (lid)

Op de grote foto zie je links het grote bonte specht vrouwtje, dat kun je hier goed zien omdat zij geen rode nekvlek heeft. Ze zit hier op een speciaal ontworpen voeder-blok voor spechten, waarop ze goed met haar staart kan leunen. Zo’n voerderblok is te koop bij Vivara.

Rechts op dezelfde foto een mannetje met een rode nekvlek.

Op de andere foto een jonge grote bonte specht. Deze foto is uit 2010, toen we het geluk hadden dat er 7 jonge spechten maanden lang op de tuin bivakkeerden, dankzij lekkere pinda’s en pinda- cake. Dat hadden ze ook wel nodig, want het was toen net als nu (2016) een erg nat voorjaar en dan leggen veel vogels het loodje door voedsel gebrek.

Grote bonte specht: Links = vrouwtje, Rechts = mannetje, foto's van Helen Lind (lid)

Grote bonte specht: Links = vrouwtje, Rechts = mannetje, foto’s van Helen Lind (lid)

Bosmuis

Op de foto zien we de bosmuis, een heel mooi muisje.

Helaas lusten de torenvalk, de buizerd en de bosuil, die trouwens regelmatig onze tuinen bezoekt maar dan vooral ’s avonds graag een bosmuisje. Horen doe je de bosuil ook ’s avonds. De uil hebben we helaas nog niet voor de lens kunnen krijgen.

Bosmuis, foto Helen Lind (lid)

Buizerd

De buizerd is de meest bekende Nederlandse roofvogel uit de familie van de Havikachtigen.

Hij is trager dan bijvoorbeeld een valk, en kan daardoor niet op snel bewegende prooien jagen. Hij left voornamelijk van muizen en zieke konijnen, wormen en aas.

Buizerd, foto van Helen Lind (lid)

Bunzing

Een bunzing zie je maar zelden. Wel vind je er af en toe eentje dood langs de weg.

De bunzing is een schuw nachtdier die, alleen als hij jongen heeft, ook in de vroege ochtend op jacht gaat. Dat klopt dan ook, want deze foto is op onze tuin genomen ‘ s morgens vlak na zonsopgang. Je kunt goed zien dat hij schrikt, hij wilde namelijk net over de sloot springen. De fotograaf schrok net zo hard, dat zij opeens een bunzing zag!!

Bunzing, foto van Helen Lind (lid)

Egel

Egel, foto van Helen Lind (lid)

De egel is een gast die we graag tegenkomen op onze tuin.

De egel houdt van slakken en richt zelf weinig schade aan. Als de egel net uit zijn winterslaap komt en het erg koud is kan hij het moeilijk hebben. Je kunt de egel helpen door hem bij te voeren met kattebrokjes of speciaal egelvoer (te bestellen bij Vivara).

Bij het plaatsen van netjes over de groente is het belangrijk om deze goed strak te spannen en vast te zetten. Dit om te voorkomen dat de egel erin verstrikt raakt.

Ekster

Op deze foto kun je de mooie staart kleuren van de ekster goed zien.

Ekster, foto Helen Lind (lid)

Fazant

De fazant is een veel geziene gast op onze tuin. De fazant leeft voornamelijk van insecten, hagedisssen en soms muizen, zaden en aas. Wist je dat ze in de bomen slapen? Op de tuin slapen ze ook in de pergola, tussen de rozen en ligustertakken in, weer eens wat anders, om die zo ’s morgens vroeg aan te treffen.

Op de linker foto kun je aan de kleuren goed zien dat het hier om een mannetje gaat.
Rechts op de foto de fazant hen.

Fazant hen , foto Helen Lind (lid)

Fazant haan, foto van Helen Lind (lid)

Gaai

De gaai, vroeger de Vlaamse gaai, is een echte schreeuwlelijk. Je hoort hem voortdurend krassen in de winter, maar in het broedseizoen is hij stil. Op de tuin zien we hem maar af en toe.

Gaaien eten ’s zomers voornamelijk insecten en eieren en jongen van zangvogels. ’s Winters leven ze van eikels, beukennootjes, granen (mais) en fruit.

Dat een gaai ook van slakken houdt zie je op de rechter foto, waar hij met smaak een slakkenhuisje kraakt en de slak opeet. Dat de gaai slakken als delicatesse eet bleek na ongeveer 8 slakken gegeten te hebben, toen begon de gaai heel zachtjes te zingen.

Gaai met slak

Gaai met slak, foto Helen Lind (lid)

Vlaamse gaai, foto van Helen Lind (lid)

Gehakkelde aurelia

Voorkomen
Een algemene standvlinder die verspreid over het hele land voorkomt. Tot de jaren tachtig van de vorige eeuw werd de soort weinig waargenomen in het noorden en westen van het land, maar sinds die tijd heeft de gehakkelde aurelia zich steeds verder uitgebreid.

Habitat
Bosranden, open plekken in het bos, parken en tuinen.

Waardplanten
Vooral grote brandnetel; ook hop, iep, ribes en wilg.

Foto van Bea Koetsier (lid)

Groene Specht

Jonge groene spechten hebben, zoals je op de foto kunt zien, een rood petje op.

Deze specht heeft pech en is vast komen te zitten in een net. Gelukkig hebben we oplettende leden die de vogels bevrijden als dit gebeurt.

Groene specht, foto Helen Lind (lid)

Groene specht, foto van Helen Lind (lid)