A B C D E F G H K L M N O P R S T V W Z

Bodemleven

Binnen de vereniging heeft een werkgroep in 2021 onderzoek gedaan naar hoe we het beste uit onze kleibodem op de tuin kunnen halen.

Het verslag kreeg als titel mee De bodem is de basis.

Bonte specht

Jonge grote bonte specht, foto (2010) van Helen Lind (lid)

Op de grote foto zie je links het grote bonte specht vrouwtje, dat kun je hier goed zien omdat zij geen rode nekvlek heeft. Ze zit hier op een speciaal ontworpen voeder-blok voor spechten, waarop ze goed met haar staart kan leunen. Zo’n voerderblok is te koop bij Vivara.

Rechts op dezelfde foto een mannetje met een rode nekvlek.

Op de andere foto een jonge grote bonte specht. Deze foto is uit 2010, toen we het geluk hadden dat er 7 jonge spechten maanden lang op de tuin bivakkeerden, dankzij lekkere pinda’s en pinda- cake. Dat hadden ze ook wel nodig, want het was toen net als nu (2016) een erg nat voorjaar en dan leggen veel vogels het loodje door voedsel gebrek.

Grote bonte specht: Links = vrouwtje, Rechts = mannetje, foto's van Helen Lind (lid)

Grote bonte specht: Links = vrouwtje, Rechts = mannetje, foto’s van Helen Lind (lid)

Boomspiegel

BoomspiegelVoor de ecologische teelt van fruit is een gezonde bodem een sleutelelement, maar hoe maak en houd je de bodem onder je fruitboom gezond? Breng een mulch van bladeren, snoeiafval of compost aan onder je fruitboom.

Door de bodem te bedekken met een dunne lage organisch materiaal stimuleer je het bodemleven en verbetert de vochtvoorziening. Bovendien is een mulch een ideale voedingsbron voor je fruitboom en voorkom je competitie met de ondergroei.

Welk organisch materiaal?
Niet alle organisch materiaal is even geschikt om aan je fruitboom toe te dienen. De verhouding tussen bruin en groen materiaal moet juist zijn. Bruin materiaal (zoals zaagsel, snoeihout, boomschors, stro en droge bladeren) bevat relatief veel koolstof. Groen materiaal (zoals gras, vers en droog tuinafval, keukenresten en kippenmest) bevat relatief veel stikstof. Een fruitboom heeft voldoende koolstof – bruin materiaal – nodig.

Voor u gelezen op www.velt.nu

Bosmuis

Op de foto zien we de bosmuis, een heel mooi muisje.

Helaas lusten de torenvalk, de buizerd en de bosuil, die trouwens regelmatig onze tuinen bezoekt maar dan vooral ’s avonds graag een bosmuisje. Horen doe je de bosuil ook ’s avonds. De uil hebben we helaas nog niet voor de lens kunnen krijgen.

Bosmuis, foto Helen Lind (lid)