Ervaringen van een nieuw tuinlid

Om een indruk te geven van de sfeer op ons complex, hieronder een ingezonden brief van een nieuw lid, waarin hij zijn eerste tuinjaar beschrijft.

Wij zijn Tiny, Trijny en Kor: twee zussen en een broer. We waren op zoek naar een nieuwe ervaring op het gebied van tuinieren. Hoewel we al over enige tuinervaring beschikten, met name de zussen, leek ons het biologisch en gifvrij tuinieren een goede manier om onze kennis op dit gebied een nieuwe impuls te geven.

Daarvoor leek ons de tuinvereniging “Kringloop” de ideale locatie. Dus na een afspraak met de voorzitter van deze club togen wij op een zonnige dag in het najaar naar de tuin.
Het complex ligt als een eiland in de Louisa polder. En als de poort opengaat stap je in een andere wereld. Het lijkt door de hoge bomen bij de ingang net een park met aangelegde bruggetjes, sloten, paden en andere recreatief aangelegde voorzieningen. Ook de benaming van de paden geeft een aanduiding van het doel van de vereniging, namelijk dicht bij de natuur. Bijvoorbeeld wat te denken van prachtige namen zoals Kleine Vos, Koolwitje en Koevinkje, dit zijn vlinder namen. Bij een wandeling over het terrein zie je wat de andere leden van hun tuin maken. De een maakt er een mooie bloementuin van en de ander doet het voor oogst van allerlei soorten groenten. De tuinen zijn aantrekkelijk aangelegd in de vorm van een bijengraad en bij iedere tuin hoort een kleine boomgaard. We vonden het tuincomplex meteen erg aantrekkelijk.

Dus aangemeld en wachten totdat er een tuin vrij kwam. Tot onze verrassing was dit al in het volgende najaar. De ontvangst was zeer vriendelijk en de tuin is precies wat we zochten. Niet te groot en niet klein. Wij begonnen met het klaarmaken van de tuin voor de winter en maakten dankbaar gebruik van de berg compost. Er heerst op de tuin een collegiale sfeer, wat zich uit in de talloze adviezen die wij krijgen, als men bemerkt dat wij nieuw op de tuin zijn.

Na de winter kregen wij veel zin om in de tuin aan de slag te gaan. En we tegelijkertijd bemerkten we ook wat het leven op de tuin biedt, vooral als de natuur zich begint te ontwikkelen, de bomen groen worden en de natuur zich van haar mooie kant laat zien.
Daarbij ervaren wij de gezellige kanten van het gezamenlijk werken op de zaterdagen en na afloop het gezamenlijke koffie drinken. We hebben aan de snoei cursus van de fruitbomen meegedaan en daarvan hopelijk voldoende opgestoken om ‘onze’ bomen te kunnen onderhouden.

Kortom, na dit eerste jaar denken we bij de vereniging “Kringloop” veel plezier te kunnen beleven aan onze hobby van het tuinieren. Daarbij kunnen wij hier genieten van wat de natuur ons te bieden heeft. En niet te vergeten de sociale kant van het verenigingsleven: de contacten met de andere leden van de club.

September 2018, Korstiaan

Reacties zijn gesloten.