3 Jaar ervaring als tuinlid

In de nieuwsbrief van juni 2020 voor leden verscheen dit ervaringsverhaal van één van onze leden. Het geeft een goede indruk van wat er zoals voorbij komt in de eerste jaren van het hebben van een moestuin.

Het is alweer 3 jaar geleden. Zojuist stond mijn pensioen voor de deur.
Ik fietste het eiland van Dordrecht rond opzoek naar een landje of stukje tuin.
Veel boeren heb ik aangesproken zonder resultaat. Veel grond is in gebruik als paardenweide. Toen kwam tuinvereniging de Kringloop in het vizier.

Wat een verrassing, wat een paradijs, wat een rust. Na een korte wachtlijst kon ik aan de slag op tuin 52b. Een boomgaard volgde iets later. Deze werd door Cor en het bestuur gerealiseerd.

De inspiratie voor de aanleg van mijn tuin was gebaseerd op het grondplan van de tuin van villa Augustus. Na inventarisatie van de bestaande tuin een tekening gemaakt hoe de tuin eruit zou moeten zien. De bessenstruiken stonden verspreid over de tuin. Deze struiken heb ik als haag geplaatst en smal gesnoeid.
Een kist getimmerd en een kasje van plastic voor de kweek.
Het kasje vond ik na een flinke storm in delen op de tuin. In het nieuwe seizoen was het tijd voor een echte kas van glas.

Graszoden gelegd voor een prieel met druiven maar ook op de paden daarheen. Het prieel is gebleven en de paden van gras zijn het woekeren van het jaar erna weer weggehaald.

Het eerste jaar een mooie diverse oogst. Het is leuk om van mensen om je heen op de tuin goede adviezen te krijgen. Van zaaien, planten oogsten tot snoeien, boomspiegels en de richting van de kas.
Mijn buurman Rien is voor mij met zijn ervaring een fantastische tuinmentor. Maar ook andere tuinburen zijn vriendelijk en behulpzaam en altijd goed voor een praatje. Men inspireert elkaar en deelt met elkaar de stekkies.

Het bijzondere van een eigen tuin is dat je elk seizoen weer verrast wordt wat de tuin je biedt. Je kan je tuin elk moment naar wens veranderen in een zoektocht naar je ideale tuin. Soms groeit de groente zonder dat je iets hoeft te doen. Maar vaak blijf je in herhaling poten en zaaien want de natuur, het weer en de dieren zitten ook niet stil. De beesten hoe klein ook houden ook van een vers blaadje of een heerlijke aardbei.
Het is telkens weer genieten als ik op de tuin kom met prachtig bloeiende bloemenveldjes en opkomende groenten.

De tuin heeft veel te bieden van een weldadige rust tot een natte rug van het zweet.
De kringloop is voor mij een welkome ontspanning.

Kees Koene een tuinliefhebber