Hagenpreek

Hagenpreek door Ds. Streefkerk

Hagenpreek van de Ontmoetingskerk op het Moestuinencomplex van de Kringloop

In 2014 en 2015 organiseerde de Ontmoetingskerk voor het eerst een Hagenpreek op ons moestuinencomplex. De voorganger was Ds. Kees Streefkerk en de dienst werd akoestisch begeleid. Omdat het een groot succes was, wordt dit jaar opnieuw een Hagenpreek gehouden en wel op zondag 26 juni 2016 om 15:00 uur.

Een hagenpreek is een korte, informele kerkdienst in de open lucht. Het hagepreken is een oude traditie uit de protestantse kerk, die stamt uit de tijd dat openlijke geloofsuitoefening verboden was. Tegenwoordig wordt de hagenpreek gehouden als herinnering aan vroeger, ter afwisseling van de diensten en ook gewoon om te genieten van de natuur, de fluitende vogels en de akoestische begeleiding.

De dienst stond voor iedereen open, dus zeker ook voor alle leden van de tuinvereniging. Wie aan de dienst wilde deelnemen, nam zelf een klapstoel of kleed mee om op te zitten. Na afloop van de dienst was er tijd voor een hapje en een drankje en gaven we geïnteresseerden een rondleiding over het complex.

Het werd uiteindelijk een heel gezellige middag, die met ongeveer 80 bezoekers zeer geslaagd was. Het werd zowel vanuit onze tuinvereniging als vanuit de Ontmoetingskerk positief ontvangen.