Cursus Humisme

Basiscursus Humisme

Met de komst van de Groene Revolutie zijn we iets gaan doen wat nog nooit eerder geprobeerd is: we zijn de plant rechtstreeks gaan voeden in plaats van via de bodem.
De gevolgen zijn niet te overzien: het ecosysteem in de bodem, het bodemvoedsel web, wordt op grote schaal vernietigd met grote gevolgen voor het klimaat, onze voedselzekerheid en onze gezondheid.
Het bodemvoedsel web is een enorm complex samenwerkingsverband tussen talloze micro- en macro-organismen. We moeten leren om de bodem als een levend organisme te zien.
In de lezingen en cursussen leer je niet alleen wat er allemaal leeft, je leert er ook beter voor zorgen. En als je eenmaal weet hoe waardevol een levende bodem is voor ons klimaat, ons drinkwater en ons voedsel en zelfs de zuurstof die we ademen, wil je ook niets liever dan de bodem vertroetelen.

Zo hoop ik dat er een hele beweging van mensen ontstaat die willen dat er beter met de bodem wordt omgegaan, en zelf het goede voorbeeld geven. Heel vaak komt dat neer op dingen niet doen: de blaadjes niet weghalen, niet spitten, geen kunstmest en pesticiden gebruikenā€¦ Maar soms moet je juist wel ingrijpen. Ook dat leer je in de een daagse cursus.

Wat komt aan bod:

• verwering, structuur en textuur
  • functies van het bodemleven
  • het hoe, wat & waarom van composteren
  • hoe ontstaat een bodem?
  • fotosynthese & wortelexudaten
  • successie
  • indicatoren en nog veel meer!

Zie verder: www.humisme.nl

Opgeven bijĀ tuinverenigingkringloop@outlook.com