Vlindertelling

Klik op de foto om het fotoalbum te openen

Vlinders determineren tijdens de vlindertelling

Verslagen van diverse vlindertellingen door Jaap Das (vlinderkenner, geen lid van de verenging)

De Inventarisatie van Nachtvlinders op 8 april 2011
Voor het eerst een nachtvlinderinventarisatie op het complex van biologische Tuinvereniging Kringloop aan de Wieldrechtse Zeedijk. We hebben er behoorlijke verwachtingen van. De begroeiing is namelijk heel divers; een eigenschap van volkstuinen. Het belooft een redelijk frisse avond te worden, maar het is weer prachtig.
Tussen 20 en 21 uur druppelen alle deelnemers van de werkgroep binnen en ook een aantal leden van de tuinvereniging is nieuwsgierig naar onze activiteiten. Om 21 uur staan we volledig startklaar met dezelfde groep als de vorige keer (John met zoon Youp, Ky, Maja, Carel en ikzelf). Wat uitbleef waren echter de nachtvlinders.
In totaal zijn er maar 11 vlinders waargenomen verdeeld over 4 soorten. Daarvan zijn er toch weer 2 nieuwe soorten bij voor onze werkgroep. Om 23:30 stoppen we met de waarnemingen en breken op. Een beetje en teleurstellend resultaat. Alle aanwezigen zijn echter benieuwd naar het resultaat later in het jaar, wanneer we weer op dezelfde plak zullen gaan inventariseren.

Waarnemingenlijst nachtvlinderinventarisatie 8 april 2011 bij Tuinvereniging Kringloop
Verwachting weeronline voor die avond, temperatuur ca. 8 graden Celsius, helder, wind afnemend en draaiend van NNW 3 naar N2. De maan staat in het eerste kwartier.

19.03.2011 plaatselijke tijd zonsondergang 20:26

Gelokt werd met twee lichtschermen dicht in de buurt van het centrale onderkomen van de tuinvereniging. Op een aantal plekken stroop. Biotoop volkstuinen middenin de polder. Er zijn aan de randen wel bomen aanwezig.

Gedetermineerd werd met de nachtvlindergids van Paul Waring en Martin Townsend, uitgave Tirion Uitgevers B.V. te Baarn, tweede druk november 2006.

Taakverdeling: 3 vangers, 1 determineerder en 2 fotografen. De gevangen vlinders werden tot het eind van de avond verzameld in een plastic opvangbak en daarna losgelaten.

b 123 is de plaats waar de betreffende vlinder is afgebeeld in de nachtvlinder veldgids.

p 122 is de plaats waar de beschrijving van de vlinder in de nachtvlinder veldgids is te vinden.

De vlinders zijn vermeld ongeveer op volgorde van vangen:

1. Orthosia cerasi Tweestreepvoorjaarsuil b 318, p 248 2x
  2. Agonopterix ciliella Bonte Kaartmot 1x
  3. Orthosia gothica Nunvlinder b 318, p 249 7x
  4. Paradrina clavipalpis Huisuil b 332, p 339 1x

Inventarisatie nachtvlinders op 19 augustus 2011 bij Tuinvereniging Kringloop
Het is zeker dat we deze nacht niet zo succesvol zullen zijn als 2 weken geleden, maar dat het beter zal zijn dan de keer dat we hier in april waren, is ook zeker want veel slechter kan eigenlijk niet. Als ik om even voor half negen arriveer zijn al heel wat mensen aanwezig. Belangstellenden van de tuinvereniging en onze eigen leden Ky, John met zoon Youp. Even later arriveert ook Carel. De spullen worden opgezet; 2 schermen met 3 verschillende lampen.

Nog voordat alles overeind staat vraagt een van de kinderen om een vangpotje. Hij heeft een vlindertje gezien. Even later komt hij ermee aanlopen. Hij zat op de schuur. Het is een spannertje waarvan we nog geen foto hadden. Wel 3 jaar geleden 1 keer waargenomen. Gelukkig is het nog een mooi exemplaar ook. De fotografen kunnen direct aan de slag.

Oranje Wortelboorder
Eén van de mensen van de tuinvereniging leidt me naar een parasol. Daar waren veel vlinders in gezien. Als hij de parasol voorzichtig een stukje open draait kunnen we daarin ongeveer 10 piramidevlinders tellen. Die zoeken altijd dat soort beschutte plaatsjes op. Het is helder weer en na zonsondergang daalt de temperatuur sneller dan voorspeld was. Na 1 uur worden daardoor niet zoveel vlinders meer gevangen, maar het blijft toch gestaag doorgaan. Vóór die tijd heb ik het redelijk druk met determineren en het lukt me steeds beter ook micro’s op naam te krijgen. Weliswaar moet Carel daarbij nogal eens om hulp vragen.

Rood Weeskind
Om ongeveer 1 uur een grote verrassing. Het Rood Weeskind is gevangen. Ondanks dat het een algemene soort is, is het voor de werkgroep de eerste waarneming daarvan. Daar worden veel foto’s van genomen. De vlinder ontsnapt een paar keer, maar hij heeft geen snelle vlucht en we krijgen hem elke keer weer te pakken. Om 3 uur weer een mooie waarneming: de Grote Beer. Deze hebben we slechts één keer eerder waargenomen in de Brabantse Biesbosch. Na 3 uur taant de aandacht. Er komen nog maar mondjesmaat vlinders op de schermen af en rond 3:30 breken we op. Resultaat tot nu toe 232 vlinders verdeeld over 54 soorten, waarvan er voor onze werkgroep toch weer 4 nieuwe soorten bij zitten.

Waarnemingenlijst nachtvlinderinventarisatie 19 augustus 2011 bij de tuinvereniging Kringloop
Verwachting weeronline voor die nacht, minimum temperatuur ca. 13 graden Celsius, helder, draaiende zeer zwakke windstil van West kracht 2 naar Zuid kracht 2. Maan 2 dagen voor het einde van het derde kwartier. De temperatuur daalt na middernacht tot rond 10 graden Celsius. 19.08.2011 plaatselijke tijd zonsondergang 20:57 tot 20.08.2011 plaatselijke tijd zonsopkomst 06:33.

Gelokt werd met 2 lichtschermen. 1 scherm met een HPL-lamp 125 W en 1 scherm met 2 lampen, 1 ML-lamp van 250 W en 1 onbeschermde HPL-lamp van 125 W. Biotoop volkstuinen middenin de polder. Er zijn aan de randen wel bomen aanwezig.

Gedetermineerd werd voornamelijk met de nachtvlindergids van Paul Waring en Martin Townsend, uitgave Tirion Uitgevers B.V. te Baarn, tweede druk november 2006. Maar ook andere boeken zijn geraadpleegd in het bijzonder voor de micro’s.

Taakverdeling: 1 vanger, 1 vangers/determineerders, 1 vaste determineerders, 2 fotografen/vangers. De gevangen vlinders werden tot het eind van de nacht verzameld in 2 plastic opvangbakken en daarna losgelaten.

De vlinders zijn vermeld ongeveer op volgorde van vangen:

1. Schijn-piramidevlinder (10)
  2. Piramidevlinder (6)
  3. Zwartbandspanner (1)
  4. Bruine Grijsbandspanner (7)
  5. Gestreepte Goudspanner (1)
  6. Kleine Groenbandspanner (4)
  7. Blauwooggrasmot (1)
  8. Egale Stofuil (8)
  9. Bruine Snuituil (7)
  10. Halmrupsvlinder (6)
  11. Zandhalmuiltje (1)